مشهد ، بزرگراه پیامبر اعظم( آزادی)، کیلومتر 5 ، قبل از پیامبر اعظم91(آزادی 145)

سردخانه چیست ؟

سردخانه چیست؟

مکانی برای سرد نگه داشتن کالا را سردخانه گویند.در واقع مجوعه ای از ساختمانها برای حفظ کیفیت یک کالا می باشد از مهم ترین وظایف یک سردخانه ، جلوگیری از فساد کالا های داخل آن با حفظ کیفیت طولانی مدت می باشد. کاربرد آن در نگه داری مواد غذایی ، کشاورزی ، انواع دارو ها، سیستم های نظامی ، میو وسبزیجات و .. خلاصه نمی شود و بسیار کسترده می باشد.

سردخانه ها به 4 دسته تقسیم می شوند

1

خــانــگــــــــی یا همــــان یخچال‌هایی که در همه خانه‌ها یافت می‌شوند.

2

سـوپرمارکت‌ها که انـــواع بسـتنی‌ها،محصـولات‌گوشتی و مرغی در آن برای فــروش قــــرارداده می‌شــــود.

3

ســـردخـــانه‌هـــای تجــــاری که فروشگاه‌ها و رستوران‌های بزرگ، هتل‌ها، دانشگاه‌ها و پادگان‌ها از آن اســــتفاده می‌کنند.

4

سردخانه‌های صنعتی که در کارخانجات عظیم صنعتی استفاده می‌شود.

سردخانه های از جهت نگه داری محصولات به 3 بخش تقسیم می شوند:

1

سردخانه بالای صفر

از سردخانه‌های بالای صفر برای نگه‌داری میوه‌ها، سبزیجات و نگه‌داری کوتاه مدت و توزیع گوشت، مرغ و ماهی استفاده می‌شود.

1444

 دمای معمول در سردخانه بالای صفر بین 0 تا 4 درجه سانتی‌گراد می‌باشد که این بازه بسته به نوع مواد نگه‌داری شده در سردخانه متغیر است. به عنوان مثال این بازه در سردخانه دارویی بین 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد است و در سردخانه‌های مخصوص کاربری‌های صنعتی گاهاً تا 15 درجه سانتی‌گراد بالای صفر نیز می‌تواند برسد.

سردخانه بالای صفر معمولاً در هایپرمارکت‌‌ها و فروشگاه‌های بزرگ عرضه مواد غذایی و همچنین در نزدیکی باغات احداث می‌شوند.

 

2

سردخانه بالای صفرزیر

از سردخانه زیر صفر جهت نگهداری مواد غذایی منجمد و یخ زده مانند گوشت، مرغ، ماهی و میگو و همچنین سبزیجات خرد شده و حبوبات پخته شده آماده طبخ که منجمد می‌باشند و هم چنین برای نگهداری و انبار کردن طولانی مدت مواد غذایی استفاده می‌شود.

سردخانه سبزیجات و میوه

رنج دمایی در سردخانه زیر صفری معمولاً بین 0 تا 18- یا 0 تا 20- می‌تواند متغیر باشد. به دلیل دمای پایین سردخانه زیر صفری در هنگام احداث می‌بایست نهایت دقت را در هوابند بودن دیواره‌ها و سقف و همینطور درب آن داشت. سردخانه زیر صفر را معمولاً در رستوران‌ها، کترینگ‌ها، فروشگاه‌های مواد پروتئینی و همچنین در نزدیکی کشتارگاه‌ها و مراکز صید ماهی و میگو احداث می‌کنند.

 

3

تونل انجماد

از تونل انجماد برای انجماد سریع گوشت بعد از کشتار و ماهی و میگو پس از صید استفاده می‌شود.

سردخانه ی گوشت

استفاده از تونل انجماد باعث جلوگیری از رشد باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها در داخل گوشت و ماهی شده و از فساد آن‌ها جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه انجماد سریع باعث تازه ماندن گوشت و ماهی شده و امکان نگهداری آن‌ها را تا زمان طولانی میسر می‌کند. رنج دمایی در داخل تونل انجماد بین 38- تا 40- درجه سانتی‌گراد می‌باشد

ملزومات اتاق سردخانه
ملزومات سردخانه